Minden dzsámi mecset, de nem minden mecset dzsámi
Mi az a mecset és mi a dzsámi?
A mecset a iszlám vallás temploma. Maga a szó az arab maszdzsid szóból származik, ami a szadzsad (meghajlás) szóból ered (a muszlim ima közben többször is meg kell hajolni). A mecset tehát a „meghajlás, leborulás helye”. Azokat a mecseteket, amelyek jogosultak a pénteki istentisztelet helyszínéül, nagymecseteknek, más arab néven dzsámiknak (جامع, „összegyűjtő”) nevezik.
A mecsetek szerény belső berendezéséből kiemelkedik a minbar (szószék) és a kibla irányba (a Kába szentély irányába) tájolt mihráb (imafülke). A korai iszlám idején a muszlim közösség kincstára a mecsetben volt (pl. Damaszkusz), a rituális tisztálkodásra a mecsetben kutat építettek.
Az első mecset Mohamed próféta medinai háza volt. Mohamed követői ide vonultak vissza a hidzsra után, 622-ben. A ház rekonstruálása alapján úgy tűnik, a viszonylag kicsi épület egy nagy udvarban állt. Mikor több hívő is panaszkodott a erős napsütésre, Mohamed az udvar egyik végét pálmalevelekkel lefedve egy árnyékos helyet építtetett, itt vezette az imákat.
A mecset eredetileg az ima célját szolgálja, főként a pénteki imáét, amely a társadalmi és politikai élet sok eseménye számára nyújt színteret. Ezt a helyet maszdzsid al-dzsáminak (a közösség mecsetjének) nevezik. A középkor végére a dzsámi (török cami) lett a maszdzsid általánosan használt megfelelője. A mecset a kibla, vagyis az ima iránya felé igazodott.
A mecset célja a hívők közösségének egységének fenntartása, így a mecset építése és karbantartása az állam kötelessége. A muzulmánoknak naponta ötször kell imádkozniuk: reggel, délben, délután, napnyugtakor és este.
A világ híres épületei közül többet, mint például az isztambuli Hagia Szophia, az indiai Tádzs Mahal és az athéni Parthenón-t a történelem folyamán mecsetként használták.
Hogyan illik viselkedni?
Sok mecset van, főleg a turisták által gyakran látogatott országokban (például Egyiptom), amelyek nem muzulmánok számára is látogathatóak. Belépés előtt a cipőt le kell venni (odabent többnyire úgyis szőnyeg borítja a padlót). A cipőket a bejáratnál lehet hagyni, vigyázva, hogy egyik talpa se forduljon felfelé (az arab világban sértés a talpat személyek felé fordítani). Az imádkozókat a hátuk mögöttük kell megkerülni, nem előttük. Egyébként úgy kell viselkedni, mint egy keresztény templomban (konzervatív öltözködés, halk beszéd.)
Mecsetek, dzsámik itthon
- Jakováli Hasszán dzsámija, Pécs
- Özicseli Hadzsi Ibrahim-dzsámi, Esztergom
- Gázi Kászim pasa dzsámija, Pécs
- Ferhád pasa dzsámija, Pécs
- Malkocs bég dzsámija, Siklós
Forrás: wikipédia
Fotó: online